Kasutajaliidese ajalugu
Kasutajaliidese moodustavad ühendatud vahendid mis
võimaldavad arvuti kasutajal sellesse infot sisestada ja saada tagasisidet.
Kasutajaliidese areng on käinud kaasas sisend ja väljundseadmete arenguga, ning
arvutusjõudluse kasvuga. Esimeste arvutite nii sisend-ja väljundseade oli
perfokaart. perfokaartide ettevalmistamine ja kahendsüsteemi tõlkimine oli
vaevarikas, veel vaevarikkam võis olla ühekaupa väljundkaartide vastuvõtmine ja nende tõlkimine vastuseks (võib tekkida tunne, et peastarvutamine on ka kiirem).
Peale perfokaartide tulid teletaip masinad (väljundseadmeks paberirull ja sisendseadmeks klaviatuur) mis ei olnud perfokaartidega programmeerimisest veel oluliselt kiiremad.
Suurim edusamm kasutajaliideste jaoks oli aga monitori leiutamine ja terminalide kasutuselevõtt.
See lubas luua käsuliidesel põhinevaid kasuajaliideseid, mis jäid kasutajaliidese standardiks pikaks ajaks, ning kogenud kasutaja võib läbi kiirklahvide kasutamise saavutada märkimisväärse kiiruse.
Koos personaalarvutite leviku kasvu ja värvikuvarite levikuga tekkis vajadus visuaalsemate kasutajaliideste järele, esimesed visuaalsed kasutajaliidesed olid ekstipõhised kaustajaliidesed, väga tavapärast tekstipõhist kasutajaliidest näeb enamik PC kasutajatest kui nad alglaevad operatsioonisüsteemi asemel üles Award BIOS-i Boot Setup Utility "sinise akna".
Järgmine suurem areng oli uue input seadme: hiire kasutusele võtmine, hilisemates TUI (Text-based user interface) süsteemides muutis hiir navigeerimise lihtsamaks samas lisades funktsionaalsust paljudesse programmidesse. Pea täielikult hiire (või roti) ümber tekkisid aga graafilised kasutajaliidesed, mis kasutavad hiire abil muudetavaid aknaid ja hulgaliselt nuppe on juba pea 20 aastat personaalarvutitel ja elektronmärkmikel (hiirena toimis neil puutetundlik pliiats) olnud ilma kardinaalsete erinevustetta domineeriv süsteem. Arvutitele lisandusid mingil uue väljundseadmena kõlarid mis ei ole kasutajaliidestes väga suurt kasutust leidnud, liigne heli võib kasutajat häirida, seega kasutatakses heli abina visuaalsele infole ja tihtipeale teisejärgulise infoedastusviisina.
Ma usun, kui virtuaalreaalsuse prillid lõpuks kasutatvaks muutuvad ja tänu odavnevale ekraanitehnoloogiale kättesaadavamaks saavad neid kiiresti populaarseks, kuna pakuvad palju hõlmavamat elamust, virtuaalreaalsuse prillide suuna jälgimiseks on juba praegu vajalik kaamera, ja paljud virtuaalreaalsuse projektid kasutavad sisendseadmena kas sinu käte liigutuste jälgimise kaamera abil, või kaamera ja käelihaste liikumist mõõtvate kinnaste koostoimel. Väga ägedad oleks kindad (ülikond?) mis suudaks käe liikumist mõjutada, muutes virtuaalsed objektid meie kompimismeele jaoks reaalseteks.
Suurim areng puutetundlikes ekraanides saavad olema haptilised ekraanid. Ekraanid mis suudavad kerkida ja lohku vajuda, et anda inimese kompimismeelele tagasisidet, see aitaks luua mobiilidele puutetundliku kasutajaliidest mida saab manipuleerida ka ilma ekraani vaatamatta, näiteks otse taskust.
Kindlasti hakkavad laialdasemat kasutust leidma kasutajaliidesed mis kasutavad häälkäsklusi navigeerimiseks ja paljuks muuks: Google voice, Windows Cortana ja Apple Siri on alles lapsekingades, hääletuvastustehnoloogia muutub paremaks iga kuuga, varsti võib olla võimalik seda sama teksti kirjutada seda arvutile dikteerides.
Koos personaalarvutite leviku kasvu ja värvikuvarite levikuga tekkis vajadus visuaalsemate kasutajaliideste järele, esimesed visuaalsed kasutajaliidesed olid ekstipõhised kaustajaliidesed, väga tavapärast tekstipõhist kasutajaliidest näeb enamik PC kasutajatest kui nad alglaevad operatsioonisüsteemi asemel üles Award BIOS-i Boot Setup Utility "sinise akna".
Järgmine suurem areng oli uue input seadme: hiire kasutusele võtmine, hilisemates TUI (Text-based user interface) süsteemides muutis hiir navigeerimise lihtsamaks samas lisades funktsionaalsust paljudesse programmidesse. Pea täielikult hiire (või roti) ümber tekkisid aga graafilised kasutajaliidesed, mis kasutavad hiire abil muudetavaid aknaid ja hulgaliselt nuppe on juba pea 20 aastat personaalarvutitel ja elektronmärkmikel (hiirena toimis neil puutetundlik pliiats) olnud ilma kardinaalsete erinevustetta domineeriv süsteem. Arvutitele lisandusid mingil uue väljundseadmena kõlarid mis ei ole kasutajaliidestes väga suurt kasutust leidnud, liigne heli võib kasutajat häirida, seega kasutatakses heli abina visuaalsele infole ja tihtipeale teisejärgulise infoedastusviisina.
Tänapäev: Pihuseadmed ja puutetundlik ekraan
Suure ekraaniga puutetundlikud seadmed ei kopeeri enam alates Apple Iphone-i võidukäigust enam Windowsi graafilist kasutajaliidest, mis ei olnud piiratud ekraanisuuruse tõttu sellist liiki seadmetel efektiivne. Pointerit asendab sinu enda näpp ja väljundseadmena on lisandunud värina tekitaja. Suurt rolli mängivad näpuga joonistatavad kujundid "gestures", mis avavad uusi menüüsid ja rakendusi.Järgmiseks?
Eelnevatest segmentidest on näha, et suurem osa kasutajaliidese arengust toimub läbi uute sisend-ja väljundseadmete kasutuselevõtu.Üks arengusuund mida veab Microsoft, on pihuseadmete kasutatavate puutetundlike ekraanide ja nende jaoks ehitatud kasutajaliidese jõudmine lauaarvutitesse ning samas lauaarvuti operatsioonisüsteemide, muidu hiire ja klaviatuuriga navigeeritavate kasutajaliideste parem tõlkimine puuteekraanile, sellist liiki hübriide juba hetkel müüakse, kuid Windows 8 poolt kasutusele võetud lahendus ei ole veel päris harmooniline, kui uus Windows 10 seda hübriidset lähenemist populariseerida suudab võivad nii ekraanitootjad kui ka konkureerivad lauaarvuti operatsioonisüsteemid midagi sarnast kasutusele võtta. Äkki sisseehitatud värinaga puutetundlikust plaadist klaviatuur?Ma usun, kui virtuaalreaalsuse prillid lõpuks kasutatvaks muutuvad ja tänu odavnevale ekraanitehnoloogiale kättesaadavamaks saavad neid kiiresti populaarseks, kuna pakuvad palju hõlmavamat elamust, virtuaalreaalsuse prillide suuna jälgimiseks on juba praegu vajalik kaamera, ja paljud virtuaalreaalsuse projektid kasutavad sisendseadmena kas sinu käte liigutuste jälgimise kaamera abil, või kaamera ja käelihaste liikumist mõõtvate kinnaste koostoimel. Väga ägedad oleks kindad (ülikond?) mis suudaks käe liikumist mõjutada, muutes virtuaalsed objektid meie kompimismeele jaoks reaalseteks.
Suurim areng puutetundlikes ekraanides saavad olema haptilised ekraanid. Ekraanid mis suudavad kerkida ja lohku vajuda, et anda inimese kompimismeelele tagasisidet, see aitaks luua mobiilidele puutetundliku kasutajaliidest mida saab manipuleerida ka ilma ekraani vaatamatta, näiteks otse taskust.
Kindlasti hakkavad laialdasemat kasutust leidma kasutajaliidesed mis kasutavad häälkäsklusi navigeerimiseks ja paljuks muuks: Google voice, Windows Cortana ja Apple Siri on alles lapsekingades, hääletuvastustehnoloogia muutub paremaks iga kuuga, varsti võib olla võimalik seda sama teksti kirjutada seda arvutile dikteerides.
No comments:
Post a Comment