Thursday, January 15, 2015

Esee 3: Mida tähendab vaba tarkvara haridusele?

Üks väga kaval trikk mida tasulise tarkvara tootjad kasutavad, on koolidele väga odavalt või täiest tasuta oma muidu väga kallist tarkvara pakkuda. Koolidele jagatakse tasuta tehnilist tuge ja tarkvara, muutes selle paasil õpetamise lihtsaks, õpilased õpivad tasulise tarkvara peal ja kooli lõpetanud, ostavad nad selle tarkvara paketi täishinnaga kuna koolides midagi muud ei õpetatud.

Nii jätkub ühe firmade kaval monopolitsükkel, koolid õpetavad kuna kõik eksperdid kasutavad, eksperdid kasutavad kuna nad seda koolis õppisid ja vabavaralist rakendust ei oska keegi õpetama hakatagi, sest vabavaralise rakenduse õppimiseks ei korralda keegi tasuta koolitusi.

Adobe on üks sedalaadi mudeli kõige agaram kasutja, ka Tallinna Ülikoolis korraldab Adobe täielikult oma tasulisel tarkvaral põhinevaid koolitusi ja keegi ei õpeta alternatiive kuna nende õpetamise eest ei maksta peale.

Avatud operatsioonisüsteemide kasutamine hariduskeskkonnas sarnaselt riigiametitega aitab luua põhja Eesti IT tulevikule, praegu ei suuda riigiasutused üle minna Microsoft Windowsi OS + Office paketilt vabavaraliste peale kuna ei leidu IT tehnikuid kes oleksid koolis Linuxi süsteemide ülesseadmist ja hooldust õppinud.

Seega, vaeva nägemine avatud tarkvara kasvõi tasulise kõrval õpetamiseks keskkoolis aitaks tuleviku Eesti kontoritöötajatel hoida kokku alusetult suur summa raha mis muidu kuluks kasututele tarkvaralitsentsidele.

Mitmed Linuxi versioonid jooksevad ka vanemate arvutite peal kiiremini kui samade arvutite peal Windows, seega saab raha kokku veel hoida ka mittevajalike riistvarauuenduste pealt.

Kuid vabavaraliste  tarkvaralitsentside toetamine ei aita ainult raha kokku hoida, vabavaralised projektid võimaldavad firmadel ja riigiasutustel luua programmidest/operatsioonisüsteemidest oma versioonid ja ise lisada neile vajalikku lisafunktsionaalsust, see ei ole suletud lähtekoodiga kommertstarkvaraga võimalik.

Lisaks usun ma, et vaba alternatiivse tarkvara koolides õpetamisega avardame õpilase silmaringi ja Linuxit kasutades võib õpilane omandada sügavamad teadmised operatsioonisüsteemi töö ja programmeerimise kohta, mis on eesti e-riigiks saamisel äärmiselt oluline.

No comments:

Post a Comment